Τετάρτη, 20 Νοέμβριος 2013 13:04
Δήμος Αχαρνών

ΠΛΑΤΩΝΟΣ- ΜΙΧΑ: ΠΡΕΠΕΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ ΤΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ

Για το Αρχαίο Θέατρο των Αχαρνών μίλησαν στο acharnes-news.gr. η αρχαιολόγος και επίτιμο μέλος του "Επισκήνιον" κ. Πλάτωνος και η κ.  Μίχα Πρόεδρος του "Επισκήνιον". Μίλησαν για το θησαυρό που ήρθε στην επιφάνεια τον Φεβρουάριο του 2007, ο οποίος όμως ξαναθάφτηκε μπροστά στον κίνδυνο διάβρωσής του αφού οι διαδικασίες ανάδειξης είναι εξαιρετικά χρονοβόρες. 

Κ. Μίχα, πείτε μας καταρχήν λίγα λόγια για το "Επισκήνιον".

Η αποκάλυψη του Αρχαίου Θεάτρου στο δήμο μας  ήταν ένα γεγονός  το οποίο συγκίνησε όλους τους  πολίτες.  Υπήρξε λοιπόν η αναγκαιότητα να συσπειρωθούν τουλάχιστον οι πιο ευαισθητοποιημένοι πολίτες  ώστε με τη δράση τους να συμβάλλουν και αυτοί  στην ανάδειξη αυτού του σπουδαίου αρχαιολογικού θησαυρού. Έτσι λοιπόν το καλοκαίρι του 2010 και μετά από παρότρυνση  και του κυρίου Μπένου με τον οποίο ήρθαμε σε επαφή για πρώτη φορά αποφασίσαμε να κάνουμε έναν πολιτιστικό φορέα για την προώθηση και την πίεση για την ανάδειξη του αρχαίου θεάτρου. 

Έτσι συστάθηκε το «Επισκήνιον» , το οποίο και εκπροσωπώ και έκτοτε μέχρι και σήμερα έχει αγκαλιαστεί με πολλή αγάπη από τους πολίτες των Αχαρνών. Το «Επισκήνιον»  έχει πάρα πολλά μέλη και η φιλοσοφία μας είναι να μπορέσουν αυτά τα μέλη να συμβάλουν με όποιο τρόπο μπορούν καλύτερα, ουσιαστικά για να μπορέσουν και εκείνα μέσα από την επαφή τους με το Αρχαίο Θέατρο να αισθανθούν πιο όμορφα. Εμείς το μνημείο το ζούμε από σήμερα. Είναι σαν να ήταν σε λειτουργία. Το πότε θα ολοκληρωθεί ακριβώς θα το πούμε πιο κάτω αλλά είναι γεγονός  ότι με διάφορες δράσεις  που κάνουμε πέραν του γεγονότος  ότι στοχεύουμε στην ανάδειξη του θεάτρου, το ζούμε και χαιρόμαστε από αυτό σαν να ήτανε από πολλά χρόνια στην καθημερινότητά μας. Με το «Διάζωμα» λοιπόν εξ αρχής επειδή εκείνοι μας παρακίνησαν, μας είπαν ότι είναι ανάγκη να υπάρχει κάποιος τοπικός φορέας που να είναι πιο κοντά στο θέατρο, είμαστε σε στενή συνεργασία και πραγματικά θεωρούμε το έργο του μοναδικό σήμερα.  Και όσον αφορά στην πρακτική τους αλλά όσον αφορά στο αποτέλεσμα του ζητήματος  της ανάδειξης. Επίσης και σαν υπόδειγμα ενός φορέα ο οποίος είναι καθαρά εθελοντικός και αγνός και ο οποίος έχει σαν "σημαία" του το ότι δεν θέλει καμία χρηματοδότηση από το κράτος. Αλλά αντίθετα και εμείς και το "Διάζωμα" ευχόμαστε να μπορούσαμε εμείς να χρηματοδοτούσαμε το Κράτος για τέτοιου είδους περιπτώσεις. 


Άρα λοιπόν δεν έχετε πόρους από το κράτος;
 

Μίχα: Δεν έχουμε πόρους από το Κράτος,  αντιθέτως... Εμείς έχουμε ξεκινήσει ένα πρόγραμμα για να γίνει μία βιβλιοθήκη για αρχαίο θέατρο στο δήμο μας και κατά τακτά διαστήματα συγκεντρώνουμε βιβλία επιστημονικά και τα προσφέρουμε στο τμήμα εξωτερικής έρευνας και αρχαιολογίας  του δήμου μας με σκοπό να συγκροτηθεί μία αξιόλογη βιβλιοθήκη για το αρχαίο θέατρο. Τώρα ο δήμος από την πλευρά του, είχε πάρει μία απόφαση, να δώσει συμβολικά την αμοιβή των δημοτικών συμβούλων για το αρχαίο θέατρο,  το οποίο πιστεύουμε κάποια στιγμή θα γίνει. Δεν έχει κατατεθεί ακόμα αυτό το ποσό από το πρώτο ΔΣ τον Γενάρη του 2011 αλλά πιστεύουμε ότι μέχρι το πέρας της θητείας θα γίνει και αυτό.  Οι άνθρωποι το έκαναν οικειοθελώς και είχε μια σημασία αυτό. Εμείς λοιπόν θέλουμε με κάθε τρόπο να προσφέρουμε στο αρχαίο θέατρο.
 
 
 
Κ. Πλάτωνοςπείτε μας λίγα λόγια για το θέατρο.
 
Η εύρεση του θεάτρου είναι ένα εύρημα εξαιρετικά σπουδαίο, γιατί δεν αφορά μόνο στο ότι βρέθηκε ένα σημαντικό μνημείο. Το γεγονός λοιπόν ότι βρέθηκε το θέατρο, μας δείχνει και πού ήταν η θέση του κέντρου του αρχαίου δήμου των Αχαρνών, ο οποίος δήμος όπως λέει και ο Θουκιδίδης ήταν ο μεγαλύτερος δήμος της Αττικής μετά την Αθήνα. 

Ένας εκτεταμένος δήμος, είχε 22 βουλευτές. Αυτό μας δείχνει και πόσους πολίτες είχε, γεγονός το οποίο επιβεβαιώνεται και από τα ανασκαφικά ευρήματα  που είναι πάρα πολύ εκτεταμένα.  Το κέντρο λοιπόν αυτού του δήμου αναζητούνταν από πολύ παλιά και από Έλληνες και από ξένουν μελετητές της αρχαίας τοπογραφίας.

Από το 1880υπήρχαν ερευνητές που έψαχναν για να βρουν πού ήταν το κέντρο των Αχαρνών. Τώρα λοιπόν με την εύρεση του θεάτρου πέρα από το ίδιο το μνημείο το οποίο είναι πολύ σημαντικό,διαπιστώνεται και η ταυτότητα της πόλης των Αχαρνών.  Το θέατρο των Αχαρνών είναι από τα πρώτα λίθινα θέατρα. Πριν τον 5ο αιώνα τα θέατρα ήταν ξύλινα με ικριώματα. Αυτό λοιπόν προλογείται βάσει των επιγραφών και των ανασκαφικών ευρημάτων, με βάση όσα έχουμε δει μέχρι τώρα, στις αρχές του 4ου αιώνα.

Ήταν από τα πρώτα θέατρα που δημιουργήθηκαν στην Αθήνα και στην Ελλάδα γενικά. Και δείχνει και προς ποια κατεύθυνση πρέπει να κινηθούμε για να αναζητήσουμε και τα υπόλοιπα δημόσια κτίσματα του Δήμου των Αχαρνών.  Δηλαδή οι ναοί της Αθηνάς, ο ναός του Διονύσου, τα βουλευτήρια, η αγορά. Δηλαδή όλα πρέπει να είναι εκεί  κοντά στην περιοχή του θεάτρου. Βέβαια για το θέατρο έχουμε επιγραφικές μαρτυρίες, δύο επιγραφές, πολύ σημαντικές οι οποίες αναφέρουν το θέατρο.

Η μία είχε βρεθεί στους λόφους των Αγίων Σαράντα Μαρτύρων και αναφέρει ότι μίσθωναν το θέατρο. Ο Δήμος Αχαρνών το μίσθωνε σε θιάσους,  που περιφέρονταν και έπαιρνε τα έσοδα και τα χρησιμοποιούσε για λατρευτικές ανάγκες.  Και μία άλλη επιγραφή την οποία βρήκαμε στο Βαλανίο στον Άγιο Γιάννη, το 1987 και είχε χρησιμοποιηθεί για να καλύπτει έναν αγωγό. Είναι μία αναθεματική επιγραφή με δύο ψηφίσματα που τιμούν το δήμαρχο, τον επιμελητή των αγροτικών Διονυσίων και τον ταμεία του δήμου των Αχαρνών για την χρηστή διαχείριση και αναφέρεται ότι τους απονέμεται στεφάνι κισσού και τους δίνεται και το δικαίωμα να κάθονται στις πρώτες θέσεις του προεδρείου του θεάτρου.

Έχουμε λοιπόν ήδη το θέατρο στο δεύτερο μισό του 4ου αιώνα σε πλήρη λειτουργία.  Δεν θα σας πω ανασκαφικά στοιχεία θα σας πω μόνο ότι το θέατρο βρέθηκε μέσα, δυστυχώς στον πυκνό πολεοδομικό ιστό της πόλης και γι αυτό είναι δύσκολη και η ανασκαφή και η ανάδειξή του, που όμως θα γίνει. Εκκρεμούν οι άλλες τέσσερις απαλλοτριώσεις, οι οποίες θα έλεγα πως είναι σε καλή φάση. Το στάδιο στο οποίο βρίσκονται τώρα είναι το να δώσουν τελική τιμή μονάδος. Και να βγουν οι πιστώσεις, όπου η κ. Μενδώνη με την προτροπή και του «Διαζώματος», έχει κάνει έγγραφα που λένε ότι πρέπει να δοθεί απόλυτη προτεραιότητα στις απαλλοτριώσεις αυτές. Το ένα θέμα λοιπόν είναι των απαλλοτριώσεων των οικοπέδων και το άλλο είναι η αποκάλυψη της ορχήστρας η οποία είναι κάτω από την οδό Σαλαμίνος. Και ενώ οι δύο δήμαρχοι από τότε που ανακαλύφθηκε το θέατρο, κ.κ. Φωτιάδης και Ντούρος είχαν πει ότι θα ελευθέρωναν για να γίνουν οι ανασκαφές κάτω από την οδό Σαλαμίνος, δεν το έχουν κάνει μέχρι στιγμής. 
 

Ποια είναι η εκτίμησή σας για το χρονικό πλαίσιο εντός του οποίου πιστεύετε ότι θα πραγματοποιηθεί η ανάδειξη του θεάτρου;

Πλάτωνος: Δεν μπορώ να απαντήσω με σιγουριά γιατί όπως καταλαβαίνετε το θέμα είναι οικονομικό  και της Πολιτείας. Διαδικαστικά μπορώ να σας πω έχουν γίνει όλες οι ενέργειες από πλευράς εφορίας, της Β’ Εφορίας Αρχαιοτήτων.  Τώρα πότε θα βγουν τα λεφτά για τις απαλλοτριώσεις ώστε να μπορέσουμε να γκρεμίσουμε τα κτίσματα και να μπούμε να σκάψουμε, το πότε ο δήμος θα δώσει το «πράσινο φως» για την οδό Σαλαμίνος, να σκάψουμε κάτω από το οδόστρωμα δεν το γνωρίζουμε επακριβώς...
 

Μίχα: Εγώ λοιπόν πιστεύω ότι καλώς εχόντων των πραγμάτων, και το καλώς εχόντων έχει μέσα την προϋπόθεση της βελτίωσης της οικονομικής πορείας της Ελλάδας, πιστεύω ότι το χρονικό διάστημα των τριών ετών το οποίο έδωσε και ο κ. Μπένος σε προηγούμενη συνέντευξή σας  είναι πολύ ρεαλιστικό και πολύ εφικτό.
 
Αναφέρεστε στο κομμάτι των απαλλοτριώσεων;
Μίχα: Προσωπικά και εγώ σαν δικηγόρος, βλέποντας και γνωρίζοντας τις διαδικασίες  τα τρία χρόνια είναι ένα πολύ ρεαλιστικό χρονικό όριο. Αλλά έχουμε προϋποθέσεις σήμερα οι οποίες δυστυχώς κρατούν ολόκληρη τη χώρα πίσω, όχι μόνο το Δήμο μας και το Αρχαίο Θέατρο.  Για να καταλάβετε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, από το κούρεμα που έγινε σε ομόλογα κλπ του ΤΑΠΑ, δημιουργήθηκε τεράστια ζημιά.  Όμως στεκόμαστε σε μία γενική πρόβλεψη με βάση τα χρονικά περιθώρια που δίνουν οι διαδικασίες νομικά.  Γιατί το οικονομικό κομμάτι είναι κάτι το οποίο αν γίνεται θα γίνει. Τα τρία χρόνια είναι μία πρόβλεψη που μέσα της έχει και αναβολές των δικαστηρίων. Ένας χρόνος πολύ λογικός. Ευχόμαστε να ολοκληρωθεί και  το πιστερύουμε. Και όταν υπάρχει δυναμική και επιθυμία έντονη, η ζωή έχει δείξει ότι κάτι που κάποιος αγαπάει πάρα πολύ με κάποιο μαγικό τρόπο όταν το θέλει γίνεται.
 
Ποια είναι η αντιμετώπιση του κόσμου; Υπάρχει επαφή του κόσμου με το Επισκήνιο;

Μίχα: Πολύ μεγάλη! Πρώτα από όλα να μιλήσουμε για τα μέλη μας. Όταν ένα από τα μέλη μας είναι ο Ορεβατικός Σύλλογος Αχαρνών ή η Φιλότεχνη Λέσχη. Ή οι πρόεδροι μεγάλων Συλλόγων όπως είναι η ΙΛΕΑ, ο πρόεδρος της ο κ. Γ. Φυτάς, η πρόεδρος της πινακοθήκης κ. Ρένα Κουμπούρη και πολλοί άλλοι φορείς οι οποίοι είναι μέλη μας. Αυτό δείχνει μία πολύ μεγάλη συμμετοχή τουλάχιστον των ανθρώπων που ενδιαφέρονται για τον πολιτισμό. Είναι γεγονός ότι καλώς ή κακώς δεν ενδιαφέρονται όλοι για τον πολιτισμό.

Πλάτωνος: Θέλω να παρατηρήσω εδώ ότι όσες φορές έχουμε κάνει διαλέξεις και γενικότερα δράσεις μαζί με το Επισκήνιο, η συμμετοχή του κόσμου είναι πολύ μεγάλη της τοπικής κοινωνίας εδώ.
 
Μου είπατε προηγουμένως ότι υπάρχει συμμετοχή από διάφορους φορείς. Συμμετοχή των απλών πολιτών υπάρχει;

Μίχα: Μέσω των δράσεων μας βοηθήσαμε το αρχαίο θέατρο να ανοιχτεί περισσότερο στο ευρύτερο κοινό. Γιατί αυτός είναι και ο στόχος ενός πολιτιστικού φορέα. Δηλαδή το να απευθύνεσαι στο κοινό το οποίο πάντα παρακολουθεί κάποια πολιτιστικά δεν λέει και πολλά πράγματα γιατί αυτό είναι ήδη ενημερωμένο. Το γνωρίζει, δεν είναι μία προσθήκη έτσι στην διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Το πιο σημαντικό για έναν πολιτιστικό φορέα είναι να απευθύνεται σε ανθρώπους που δεν είχαν ιδέα τι σημαίνει αρχαίο θέατρο. Τι οφέλη μπορεί να έχει μία κοινωνία από αυτό ακόμα και στο οικονομικό που για εμάς είναι το τελευταίο σκαλοπάτι. Κυρίως προάγεται και αναπτύσσεται το πνεύμα. Γι αυτό τον λόγο ξεκινήσαμε τις δράσεις μέσω των σχολείων ώστε τα παιδιά με τις οικογένειες τους που συμμετέχουν σε κάθε εργασία που βάζουμε να ευαισθητοποιούν και να κουβεντιάζουν γι αυτό το ζήτημα. Ξεκινήσαμε με τις εκθέσεις στα γυμνάσια και λύκεια. Και φέτος θέλουμε να επεκταθούμε και στα δημοτικά και σε μικρότερα παιδιά με διαγωνισμούς ζωγραφικής. Υπάρχει ένα πρόγραμμα «Οι μικροί αρχαιολόγοι Αχαρνείς», το έχουμε υλοποιήσει σε δύο δημοτικά, το έχουμε κάνει σε μία εκδήλωση που έγινε από το δήμο και τα παιδιά ξετρελάθηκαν. Τώρα σε μία συνεργασία με το Σώμα Ελληνίδων Οδηγών θα κάνουμε και εκεί μια ανασκαφή. Και τώρα προετοιμάζουν το έδαφος για να κάνουμε κι εκεί μία ανασκαφή. Οπότε όπως καταλαβαίνετε με τέτοιου είδους δράσεις προσπαθούμε να ευαισθητοποιήσουμε μερίδες εδώ της τοπικής κοινωνίας που δεν τους είχε δοθεί η ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με ένα αρχαίο θέατρο και τι σημαίνει αυτό.
 
Πλάτωνος: Νομίζω ότι ο κόσμος δεν έχει αντιληφθεί τη σημασία που έχει μακροπρόθεσμα ένα τέτοιο μνημείο. Όχι τώρα, μην το βλέπετε έτσι... Αλλά όταν ανασκαφεί, αναδειχθεί  θα αλλάξει όψη η ευρύτερη περιοχή.  Θα γίνουν πάρκα, πλατείες τριγύρω. Μπορεί να γίνονται παραστάσεις ίσως όχι μέσα στο ίδιο το θέατρο, επειδή το υλικό του είναι πολύ εύθραυστο και δεν μπορούν να γίνονται παραστάσεις στο θέατρο κατά τη γνώμη μου. Μπορούν όμως να γίνονται με φόντο το θέατρο. Θα έρθει τουρισμός, θα οφεληθεί ο κόσμος. Κανείς δεν έχει να χάσει τίποτα. Όσο για τους κατοίκους και τους καταστηματάρχες που ανησυχούν στην οδό Σαλαμίνο, αυτοί θα είναι που θα έχουν το μεγαλύτερο όφελος. Εκεί μπροστά τους θα γίνονται όλα. Τώρα σχετικά με τις απαλλοτριώσεις, να γίνουν, φτάνει να αποζημιωθούν σωστάοι περίοικοι. Δεν έχει αντιληφθεί ο κόσμος ότι το συμφέρον του είναι η ανάδειξη του θεάτρου και όχι να διαμαρτύρεται για να μην αναδειχτεί. Είχαν προβεί μάλιστα σε διαμαρτυρία, προς το δήμο.

Μίχα: Εμείς λέμε να αποζημιωθούν σωστά αυτοί οι άνθρωποι. Σεβόμαστε το δικαίωμα της ιδιοκτησίας και δεν λέμε να γίνει πολιτισμός σε βάρος ανθρώπων. 

Κάποιοι άνθρωποι έχουν αυλή τους το αρχαίο θέατρο. Αυτό δεν δημιουργεί φόβους;

Πλάτωνος:
Κοιτάξτε αυτό γίνεται σε έναν χώρο ο οποίος δεν λειτουργεί σαν αρχαιολογικός χώρος. Όταν αναδειχθεί το θέατρο μπορεί το σπίτι αυτό να μην υπάρχει καν εκεί. Δεν θα υπάρχει πάντα αυτή η κατάσταση. Υπάρχει τώρα γιατί το θέατρο το έχουμε καλύψει. Το θέατρο έχει αποκλειστεί μέχρι να φτάσει η στιγμή της ανάδειξής του. Αυτό έγινε καθαρά για λόγους προστασίας. Και σε εμάς θα άρεσε να έρχονται όλοι να το βλέπουν. Όμως επειδή από τις καιρικές συνθήκες και λόγω του γεγονότος ότι το θέατρο είναι κατασκευασμένο από μαλακό ασβεστόλιθο θα καταστρεφόταν εάν δεν το ξαναθάβαμε. Πόσο μάλλον που δεν ξέρουμε πότε θα μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε την ανασκαφή. Θα διαβρόνωνταν. Για το λόγο αυτό σπέυσαμε να το καλύψουμε και θα το αποκαλύψουμε όταν σκάψουμε και το υπόλοιπο. Για να γίνει γενικά μία ανάδειξη. Συνήθως γίνονται οι απαλλοτριώσεις όλες, γίνεται η ανασκαφή και μετά αναδεικνύεται το μνημείο. Όμως τώρα αν πουν κάποιοι ότι αναλαμβάνει ο δήμος  π.χ. και πουν ότι θα αναδείξουν ένα συγκεκριμένο κομμάτι και υπάρξει μία σοβαρή μελέτη η οποία θα πρέπει να περάσει και να εγκριθεί από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο για στέγαστρο ή για κάποιο άλλο τρόπο ανάδειξης αυτού του κομματιού, προσωπικά δεν θα είχα κάποια αντίρρηση, δεν ξέρω ποια είναι η άποψη και της αρμόδιας εφορίας. Αλλά κάτι τέτοιο γίνεται πολύ δύσκολα. Γιατί όπως βλέπουμε ούτε ο δήμος έχει λεφτά. Αυτά κοστίζουν  και κυρίως οι υλοποιήσεις των μελετών.
 
Μήπως όμως η ανάδειξη ενός κομματιού του αρχαίου θεάτρου, θα μπορούσε να αποτελέσει την αιτία για να καθυστερήσει η ανάδειξη γενικότερα όλου του θεάτρου;

Μίχα:
Αυτό είναι διττό. Όσο είναι καλυμένο υπάρχει μία πίεση εντονότερη να το έχουμε. Στόχος όλων και του Επισκηνίυου και της Αρχαιολογικής Κοινότητας και άλλων φορέων είναι η πλήρης ανάδειξη. Το ερώτημα είναι αξίζει, ακόμα κι αν ο δήμος έβρισκε τους πόρους, αξίζει να δοθεί ένα κονδύλι το οποίο θα είναι προσωρινό και θα ακυρωθεί ενώ θα είναι διαφορετικό το κόστος μίας συνολικής ανάδειξης, παρά το να επιλέξουμε να βγάλουμε ένα προσωρινό στέγαστρο το οποίο σίγουρα θα είναι πολύ δαπανηρό. Μιλάμε για μελέτες.
 
Πλάτωνος: Εκτός από το στέγαστρο θα πρέπει να γίνουν μελέτες για τα νερά, την αποστράγγιση. Εμείς την ορχήστρα που είναι σε βάθος 2,5 μέτρα, την σκάψαμε με αντλία, τραβούσαμε νερά από εκεί. Λοιπόν πρέπει να γίνει και μελέτη αποστράγγισης. Λοιπόν είναι σοβαρές μελέτες και κυρίως είναι δαπανηρή η υλοποίηση.
 
Μίχα: Και καταλήγουμε στο ότι πρέπει να πιέσουμε ώστε να αποκαλυφθεί το συντομότερο όλο το θέατρο. Γιατί και οικονομικά συμφέρει η πλήρης αποκάλυψη ταυτόχρονα και όχι σταδιακά. Γιατί το κόστος μιας μελέτης για ένα τμήμα είναι το ίδιο σχεδόν με το κόστος μιας  μελέτης για το σύνολο. Και κάθε φορά θα πρέπει να δίνονται τα  ίδια χρήματα και να προστίθεται ένα μικρό κομμάτι. Τώρα βέβαια αν εκτιμηθεί από όλους τους φορείς ότι για κάποιο λόγο πρέπει να αναδειχτεί...
 

Πλάτωνος: Εγώ θεωρώ ότι είναι δύσκολο πάντως, να εγκριθεί μία μελέτη για ένα τμήμα. Είναι πολύ δύσκολο. Επίσης θα ήθελα να πω ότι και η ολοκλήρωση της ανασκαφής του μνημείου δεν είναι εύκολο πράγμα. Εξαρτάται βέβαια και με τι μέσα θα σκάβεις. Αυτό όμως στην προκειμένη περίπτωση θα γίνει με το χέρι. Θα γίνει με όλους τους κανόνες προστασίας, γιατί είναι ένα μεγάλο μνημείο. Εξαρτάται βέβαια και τι προσωπικό θα έχεις κλπ. Θα πάρει χρόνια.
 
Μίχα: Είπαμε προηγουμένως γι αυτούς που έχουν αυλή τους το θέατρο. Βρήκαμε με πολύ μεγάλη χαρά το αρχαίο θέατρο μέσα στον αστικό ιστό. Μας έδωσε ταυτότητα. Ο τόπος αυτός κατοικείται εδώ και πέντε χιλιάδες  χρόνια συνεχόμενα. Κάτι που ισχύει σε ελάχιστες πόλεις στον κόσμο. Το αρχαίο κέντρο είναι εδώ που είναι και το σύγχρονο κέντρο της πόλης και αυτό είναι πολύ σημαντικό.
 
Πλάτωνος: Εγώ νομίζω ότι το κέντρο το οποίο από παλιά το έψαχναν στους λόφους, εντοπίστηκε τώρα εκεί. Είναι από την πλατεία του Αγίου Βλασσίου και κάτω και πιάνει και τους λόφους. Δηλαδή σε όλη αυτή την περιοχή μπορεί να βρεθούν κτίσματα.
 
Τι είναι ο κουμπαράς για το αρχαίο θέατρο; Πείτε μου λίγα λόγια γι αυτό.  Ήταν δική σας πρωτοβουλία;
 
Μίχα: Γνώριζα λοιπόν ότι το ΔΙΑΖΩΜΑ είχε την Τρίτη γενική συνέλευσή του. Σκοπός δικός μας λοιπόν είναι να ενημερώσουμε και τις άλλες κοινωνίες ότι έχουμε κι εμείς θέατρο. Πηγαίνουμε λοιπόν βιβλία που καταμαρτυρούν την ιστορία του τόπου και η κ. Πλάτωνος έχει βοηθήσει πολύ σε αυτό παραχωρώντας βιβλία της και τα προσφέρουμε κάθε φορά. Άρα λοιπόν μέσα στα πλαίσια αυτά, και έχουμε την προσφορά από την κ. Πλάτωνος κάθε φορά που χρειαζόμαστε μας δίνει έναν αριθμό αντιτύπων, γιατί σε κάθε επίσκεψη δίνουμε στον αρχαιολόγο ή στον δήμαρχο ένα βιβλίο με την ιστορία του τόπου γιατί ακριβώς θέλουμε να κάνουμε γνωστό το ότι ο τόπος μας δεν είναι το Μενίδι που λένε οι περισσότεροι. Είναι ένας σπουδαίους δήμος με ιστορία και πολιτισμό. Ακούγοντας  λοιπόν τα ΜΜΕ για την Τρίτη Γενική Συνέλευση αυτόματα λέω να ρίξω μία ματιά να δω τι γίνεται με το θέατρο μας. Θεωρούσα λοιπόν ότι όλοι οι αρμόδιοι φορείς προχωρούν δυναμικά σε όλα τα πράγματα. Και όλα ρέουν όπως πρέπει. Μπήκα λοιπόν στον διαδικτυακό τόπο του ΔΙΑΖΩΜΑΤΟΣ και δεν βρήκα τίποτα για το δικό μας θέατρο.  Και μπορώ να πω ότι θύμωσα λίγο, περισσότερο με τον εαυτό μου θα έλεγα γαιτί  δεν είχα κάνει κάποια κίνηση νωρίτερα. Η πρώτη κίνηση λοιπόν μίας τοπικής κοινωνίας στο ΔΙΑΖΩΜΑ είναι ακριβώς και ο κουμπαράς που είναι μία πολύ αξιόλογη κίνηση. Πολλοί δε λένε γιατί δεν έχουν γίνει παραστάσεις στο θέατρο. Γιατί δεν παίρνουμε κονδύλια από το ΕΣΠΑ για να αναδείξουμε το θέατρο. Μα βασική προϋπόθεση για να διεκδικήσεις ένα κονδύλι από το  ΕΣΠΑ σε μία τέτοια περίπτωση είναι να έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις.

Πλάτωνος: Εγώ θέλω να πω ότι όταν βρέθηκε το αρχαίο θέατρο των Αχαρνών η προβολή που δέχτηκε ήταν μεγάλη. Ήρθαν διεθνή μέσα μαζικής ενημέρωσης, όπως το BBC. Η εύρεση του θεάτρου έκανε το γύρο του κόσμου. Μην νομίζετε δηλαδή ότι είναι απλό.  Είναι ένα πολύ σημαντικό μνημείο και σας εξήγησα τους λόγους. Η αξία του δεν έχει να κάνει μόνο με το ότι βρήκαμε το αρχαίο θέατρο ως μνημείο αλλά και με το γεγονός ότι βρέθηκε το αρχαίο κέντρο των Αχαρνών, το οποίος οι επιστήμονες αναζητούσαν από τον 19ο αιώνα. Τώρα βρέθηκε, έχει τραβήξει το ενδιαφέρον της επιστημονικής κοινότητας. Μεταξύ των μελών μας είναι και ο κ. Andrew Farington, ο οποίος είναι καθηγητής αρχαιολογίας στο Δημοκρίτιο Πανεπιστήμιο Θράκης, και ο οποίος εθελοντικά μας έκανε την επιμέλεια της μετάφρασης της Μαρίας στα Αγγλικά, από έναν άνθρωπο που τα αγγλικά είναι η μητρική του γλώσσα και είναι και αρχαιολόγος. Εκείνος λοιπόν ακριβώς λέει θέλω να δω το θέατρο.
 
Να περάσουμε λίγο στο θέμα της προστασίας του αρχαίου θεάτρου. Δεν είναι λοιπόν εκτεθιμένο στις γύρω οικίες αφού μερικοί το έχουν κάνει αυλή τους;

Πλάτωνος: 
Καταρχήν υπάρχουν φύλακες εδώ στο μουσείο της Αρχαιολογικής Συλλογής  οι οποίοι πηγαίνουν και παρακολουθούν. Επίσης πέρυσι αλλάξαμε τα νάυλον, δηλαδή το ξεθάψαμε βάλαμε καινούρια νάυλον και το ξαναθάψαμε. Βάλαμε μια πινακίδα, με τα έξοδα του Επισκηνίου και την επιμέλεια της Β’ Εφορίας. Δεν είναι ξέφραγο αμπέλι.

Μίχα: Καταρχήν το θέατρο δεν προσφέρεται για λαθρανασκαφή, δεν μπορούν να βεβηλώσουν το μνημείο.

Πλάτωνος: Πάντως είναι ευτύχημα το ότι βρέθηκε το θέατρο και από τότε που ήρθα εγώ εδώ το 1986, ως αρχαιολόγος. Έχουν γίνει πάρα πολλά πράγματα για τις Αχαρνές , το οποίο το βλέπει πάρα πολύς κόσμος, και επιστημονικός κόσμος. Υπάρχει λοιπόν κοινό το οποίο ενδιαφέρεται. Έχω γράψει ένα βιβλίο εγώ και ένα βιβλίο η κ. Βάθη- Στριφτού για την ιστορία της περιοχής.  Έχει βρεθεί το αρχαίο θέατρο, έχει δημιουργηθεί το Επισκήνιο που το προβάλει. Έχουν λάβει μία άλλη διάσταση στα μάτια της επιστημονικής κοινότητας και τουν κόσμου. Και έρχεται γενικά κόσμος και σχολεία από την Αθήνα. Δηλαδή πολλά πράγματα έγιναν και είναι προς όφελος και προς αλλαγή των Αχαρνών. Αλλά το θέατρο ήταν το αποκορύφωμα όλων αυτών. Μακάρι να γίνει και η ανάδειξη όσο το δυνατόν πιο σύντομα. Αυτό ευχόμαστε κι εμείς. Όλοι ενδιαφερόμαστε και μετά από τ20 χρόνια δουλειάς. Σίγουρα δεν γίνονται με αλματώδη ρυθμό αλλά γίνονται.
 
Μίχα: Τώρα μία από τις δράσεις που κάνουμε είναι ο ποδηλατικός γύρος και συνδέουμε τις Αχαρνές με το κέντρο της  Αθήνας, έχουμε την Αχαρνική πύλη που είναι πάνω στην παλτεία Κοτζιά και την Αχαρνική οδό που ευτυχώς έχει αποκαλυφθεί τμήμα της και φαίνεται πεντακάθαρα και ωραιότατα. Οπότε θεωρήσαμε ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό να δείξουμε τη σχέση που έχει ο δήμος Αχαρνών με το δήμο Αθηναίων. Δηλαδή δεν είναι η Αθήνα και το Μενίδι. Ήταν ο κεντρικός δήμος και ο μεγαλύτερος δήμος αντίστοιχα. Εμείς λοιπόν με τον ποδηλατικό γύρο ενώνουμε την Αθήνα με τις Αχαρνές. Και μάλιστα του χρόνου έχουμε πει η έναρξη μας να γίνει από το Διονυσιακό θέατρο. Σκοπός μας να συνδέσουμε τα δύο θέατρα. Φέτος σαν εκδήλωση θα έχουμε Εθνική Λυρική Σκηνή στην οδό Αρχαίου Θεάτρου στο τέλος του ποδηλατικού μας. Έτσι λοιπόν όσον αφορά στην ταυτότητα του δήμου μας θα σας πω κι αυτό. Όλα αυτά σταδιακά όπως είπε και η κ. Πλάτωνος  δεν γίνονται αυτόματα αλλά πρέπει να υπάρχει μεγάλη αλλαγή στην ενημέρωση του κόσμου από το Μενίδι στις Αχαρνές. Βαδίζουμε με πολύ σημαντικά βήματα προς τις Αχαρνές πλέον. Με επιστημονικά έργα. Οι καρβουνιάρηδες, ένα έργο του Αριστοφάνη που περιγράφει έναν άξεστο λαό, δεν ήταν καθόλου έτσι. Η εικόνα όμως που προβάλλονταν μέχρι πρότεινως ήταν αυτή.  Αυτή λοιπόν αποκαθίσταται με την εξαιρετική έκθεση των στοιχείων, δηλαδή ένας άξεστος  λαός δεν μπορεί να έχει τέτοια ευρήματα υψηλής τέχνης.  Στο Κεντρικό  Αρχαιολογικό Μουσείο, τα ευρήματα του Μυκηναϊκού τάφου που ευτυχώς βρέθηκε «ασύλητος» είναι η αίθουσα τρία, η οποία λόγω της υψηλής αξίας που έχουν τα εκθέματα δεν είναι επισκέψιμη. Το Μενίδι θα πρέπει να καταλάβουμε ότι έχει και την όψη των Αχαρνών και αυτό θα επικρατήσει.
 
Πιστεύετε πως η ανάδειξη του αρχαίου θεάτρου θα δυσαρεστήσει κάποιους που θέλουν το Μενίδι υποβαθμισμένο;

Πλάτωνος: 
Ποιος θέλει το Μενίδι υποβαθμισμένο; Εγώ τουλάχιστον δεν ξέρω κανέναν που να το θέλει υποβαθμισμένο. Όλοι θέλουμε το Μενίδι ή μάλλον τις Αχαρνές αναβαθμισμένο, ακόμα και οι κάτοικοι της Σαλαμίνος αναβαθμισμένο το θέλουν.

Μίχα: Είναι πολύ εύκολο να σου φταίει ο γείτονας γι αυτά που δεν έχεις κάνει εσύ. Λοιπόν εμείς σαν Επισκήνιο πήραμε την ευθύνη επάνω μας και είπαμε εμείς θα κάνουμε αυτό που μπορούμε γιατί αυτό πρέπει να κάνουμε. Χωρίς να πούμε τίποτα άλλο.
 
Πλάτωνος: Εγώ θέλω να σταθώ στο γεγονός ότι ο κόσμος θέλει τον αρχαίο πολιτισμό όταν δεν θίγονται τα συμφέροντά του. Πότε θίγονται τα συμφέροντα του; Εάν είχαμε τώρα μία πολιτική η οποία θα κάλυπτε πλήρως τους πολίτες  από την εύρεση στο οικόπεδό τους ενός αρχαίου μνημείου με τις απαλλοτριώσεις. Δηλαδή αν ήταν μία διαδικασία γρήγορη και οι ιδιοκτήτες έπαιρναν τα σωστά λεφτά ποιος θα διαμαρτύρονταν; Αυτό όμως είναι θέμα πολιτικό. Πάντα υπήρχε μία καθυστέρηση σε αυτά τα πράγματα, κάποιες αμφισβητήσεις. Ο κόσμος βλέπει το αρχαίο όταν βρεθεί στο κτήμα του και τρομάζει. Αν η πολιτική του Κράτους ήταν άλλη θα ήταν και διαφορετική η αντιμετώπιση των πολιτών.
 
Μίχα: Άρα λοιπόν δεν υπάρχει κανείς που να θέλει υποβαθμισμένο το Μενίδι. Και αν θεωρητικά υπάρχουν κάποιοι τέτοιοι εμείς οφείλουμε να δείξουμε με οποιονδήποτε τρόπο ότι μας ενδιαφέρει η αναβάθμιση σε κάθε επίπεδο.  Αυτό που θέλω να πω είναι ότι δεν πρέπει να απογοητευόμαστε γιατί θα πάρει χρόνο αλλά να μην λαϊκίζουμε κιόλας. Κάποια πράγματα θέλουν τον τρόπο τους, να αγκαλιαστούν πρώτα από τον κόσμο και ο καθένας από τη θέση του να προσπαθήσει για την ανάδειξή τους. Είναι πολύ σημαντικά αυτά όσο κι αν φαίνεται μικρό βήμα. Η κριτική να γίνεται γιατί βοηθάει. Αλλά να μην φτάνουμε σε σημειο να σβήνουμε όλα τα θετικά και να λέμε μόνο για τα αρνητικά.
 

Οι κάτοικοι της περιοχής στην οποία βρέθηκε το αρχαίο θέατρο τι σας λένε;

Πλάτωνος: 
Στις αρχές άκουγα "καταστραφήκαμε". Μα σιγά- σιγά όλα θα πάρουν την πορεία τους και θα οφεληθούν, δεν θα καταστραφούν.
 

Μίχα: Εάν πιέσουν εκείνοι επίσης για την επίσπευση μακροπρόθεσμα θα οφεληθούν γιατί θα κερδίσουν την υπεραξία από τα ακίνητα τους, γιατί σε μια μελλοντική ευρύτερη επέκταση, αυτό είναι που φοβούνται. Αυτό δεν είναι του παρόντος. Το παρόν έχει τοπογραφικά και όρια στα οποία θα επεκταθεί το θέατρο. Όμως αν αυτοί οι κύριοι το δουν  έξυπνα μπορούν να ωφεληθούν από την υπεραξία. Θετικό βλέμμα πρέπει να υπάρχει. Λύσεις πάντα υπάρχουν. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι πρόκληση για να βρεις την βέλτιστη λύση.
 
Που πηγαίνουν τα χρήματα του κουμπαρά;
 
Μίχα: Εμείς έχουμε τη μορφή της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας. Είμαστε 15 άτομα και έχουμε επομιστεί όλα τα λειτουργικά έξοδα και τα 500-600 μέλη εθελοντές έχουν βοηθήσει με  ότι ποσό θέλουν. Σαφώς υπάρχει διαφάνεια, υπάρχει η λίστα με όλες τις καταθέσεις όλων των μελών μας, αναρτημένη στο διαδίκτυο.

Πλάτωνος: Θα ήθελα μία μεγαλύτερη συμμετοχή του δήμου, έχω παράπονο. Έχω κάνει πάρα πολλές κρούσεις. Εξάλλου και ο κ. Ντούρος  εκλέχθηκε με προεκλογικό σύνθημα την ανασκαφή και ανάδειξη του θεάτρου. Ουσιαστικά πέρα από κάποια συμμετοχή σε κάποιες εκδηλώσεις, δεν έχω δει κάτι πρακτικό. Που θα έπρεπε να προσπαθήσει ο δήμος να είναι αυτό το πράγμα στις προτεραιότητές του ένα τέτοιο μνημείο που είναι μέσα στα όρια του δήμου δηλαδή. Αυτό είναι ένα παράπονο. Είχαμε πει ότι θα μπορούσε να γίνει ένας πεζόδρομος σε πρώτη φάση στην πρώην Σαλαμίνος και να είναι πιο εύκολη μετά η ανασκαφή.
 
Μίχα:Είναι γεγονός πράγματι ότι προεκλογικά υπήρχε μία ιδιαίτερη μνεία στο θέατρο. Αργότερα μπήκε ο παράγον «πολιτικό κόστος». Εγώ αυτό δεν το συμμερίζομαι καθόλου. Δηλαδή αν κάποιος το σκεφτεί ψύχραιμα να έχει μεγαλύτερο «πολιτικό κόστος» η μη συμμετοχή έτσι θα ήθελα να πιστεύω. Εμείς δεν είπαμε να καταστρέψουμε κανέναν. Το αντίθετο. Θα μπορούσε να γίνει ένας διαγωνισμός πάντα υπό τη σκέπη του Διαζώματος και να γίνουν κάποιες μελέτες και με ένα πολύ συμβολικό έπαθλο θα μπορούσαν να συμμετέχουν κάποιοι ειδικοί, να κάνουν κάποιες προτάσεις, τις οποίες θα εγκρίνει το Υπουργείο Πολιτισμού. Και δεν μιλάω αυτή τη στιγμή για την υλοποίηση, ας γίνουν οι προτάσεις και ας μείνει μία. Υπάρχει αυτή η ιδέα να προκυρηχθεί ένας διαγωνισμός και τώρα το ξεκινάμε αυτό με το δήμο και εμείς να χρηματοδοτήσουμε από τον κουμπαρά μας το έπαθλο. Και να έχουμε μία πρώτη «μαγιά», αλλά αυτό είναι υπό συζήτηση. Και θα πρέπει να ακούσουμε πολλούς ειδικούς και να ακούσουμε τι πρέπει να γίνει.
 
Πλάτωνος: Γιατί κάτι πρέπει να γίνει, γιατί από το 2007 δεν έχει γίνει από πλευράς του δήμου τίποτα. Τίποτα απολύτως. Μιλάμε για ένα μνημείο που όταν είχε βρεθεί είχε έρθει εδώ ο υπουργός, όλες οι αρχές, ακούστηκε σε όλο τον κόσμο. Και όταν είχε γίνει η ανασκαφή έστειλε ο κ. Φωτιάδης τρεις εργάτες οι οποίοι ήρθαν για λίγες μέρες και μετά τίποτα. Αυτή ήταν η προσφορά του δήμου.
Μίχα δηλαδή έγινε μία μελέτη η οποία δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ. Ένα πολύ βασικό είναι να μεταφερθεί η ροή των λεωφορείων ώστε να κάνει και τους κατοίκους να εμπεδώσουν ότι κάτι αλλάζει. Λοιπόν αυτή η μελέτη υπάρχει αν γίνει θα είναι ένα σημαντικό βήμα, θα περάσει στη συνείδηση των πολιτών ότι κάτι θα αλλάξει... 


Κάλλη Λιότσικα-  Δημοσιογραφική ομάδα acharnes-news.gr
 
Ετικέτες

Η ΓΝΩΜΗ ΣΟΥ ΜΕΤΡΑΕΙ