Κυριακή, 10 Μάιος 2015 13:06

ΜΗΤΡΟΤΗΤΑ ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΕΥ ΖΗΝ

Η περίοδος της εγκυμοσύνης για την γυναίκα είναι μια από τις σημαντικότερες περιόδους της ζωής της. Η μητρότητα είναι το δώρο που χάρισε ο Θεός στην γυναίκα.

Το πολυτιμότερο δώρο της φύσης έρχεται στη γη μέσω του σώματος της γυναίκας. Είναι λοιπόν σημαντικό η κάθε γυναίκα να γνωρίζει τις αλλαγές που γίνονται στο σώμα της κατά την εγκυμοσύνη και φυσικά πως μπορεί να βοηθήσει τον εαυτό της και το σώμα της να ανταποκριθούν και κατά την διάρκεια και αμέσως μετά.

Ο Πλάτωνας ξεκινώντας από τις έγκυες γυναίκες συνιστούσε και σε αυτές την άσκηση, το χορό και το τραγούδι έτσι ώστε να είναι οι ίδιες δυνατές αλλά και για να φέρουν στον κόσμο δυνατά και υγιή παιδιά.

Η γυναίκα-μητέρα πρέπει να γνωρίζει την ανατομία του σώματος της και τα στάδια αλλαγών που συμβαίνουν στο σώμα της κατά την εγκυμοσύνη.

Στο πρώτο τρίμηνο λοιπόν οι σφυγμοί αυξάνονται, επειδή η καρδιά τροφοδοτεί με περισσότερο αίμα τη μήτρα, τον πλακούντα και το έμβρυο. Ο ρυθμός αναπνοής επιταχύνεται γιατί στέλνει στο έμβρυο περισσότερο οξυγόνο. Κουράζεται πιο εύκολα λόγω της υπερλειτουργίας του οργανισμού, Πιθανόν να υπάρχει δυσπεψία, φούσκωμα, ζαλάδες και ίσως δυσκοιλιότητα. Η μήτρα διογκώνεται αλλά βρίσκεται μέσα στην πύελο, το στήθος βαραίνει, οι μύες και οι σύνδεσμοι γίνονται πιο ελαστικοί.

Στο δεύτερο τρίμηνο αισθάνεται τα πρώτα σκιρτήματα του μωρού κοιλιά μεγαλώνει και αλλάζει το κέντρο βάρους με αποτέλεσμα να υπάρχουν οι πόνοι στη πλάτη, αφού αλλάζει η στάση σώματος. Παρατηρείται δυσκολία στην αναπνοή καθώς το έμβρυο πιέζει το διάφραγμα και έμμεσα τους πνεύμονες. Οι αρθρώσεις στα δάχτυλα των χεριών και των ποδιών χαλαρώνουν λόγω των ορμονών. Μπορεί να υπάρξει πρήξιμο στα πόδια και στους αστραγάλους. Το πεπτικό σύστημα γίνεται νωθρό(καούρες, δυσπεψία, φουσκώματα)και οι τροφές παραμένουν περισσότερο χρόνο στο στομάχι. Τα νεφρά απαιτούν 25%περισσότερη αιμάτωση. Πρήζονται τα πόδια και υπάρχουν κράμπες.

Στο τρίτο τρίμηνο το μωρό πιέζει το διάφραγμα και το περιορίζει. Υπάρχει ελαφριά δύσπνοια. Η μήτρα πιέζει την ουροδόχο κύστη προκαλώντας την διαφυγή μικρής ποσότητας ούρων αλλά και τις φλέβες της λεκάνης, εμποδίζοντας την ροή του αίματος στο κάτω μέρος. Επίσης η ροή του αίματος προς την μήτρα δεκαπλασιάζεται και η γυναίκα ζαλίζεται αν μείνει πολύ ώρα όρθια.

Τα στάδια των αλλαγών είναι κάτι φυσιολογικό εξαιτίας της εγκυμοσύνης, κάτι που πρέπει να γνωρίζει η γυναίκα για να τα αντιμετωπίσει με τον σωστότερο τρόπο. Έτσι π.χ. όταν η γυναίκα γνωρίζει ότι στην εγκυμοσύνη αυξάνεται η κύφωση στην θωρακική μοίρα και η λόρδωση στην οσφυϊκή μοίρα, θα φροντίσει να διατηρήσει και να εξασφαλίσει την καλή στάση αποφεύγοντας να χαθούν οι άξονες του σώματός της, πράγμα που εξασφαλίζεται με την σωστή άσκηση κατά την εγκυμοσύνη.

Μια μελλοντική μαμά έχει πολλές επιλογές. Μπορεί να επιλέξει το βάδην, ιδανικός τρόπος να γυμνάσει την καρδιά, το χορό, δίνοντας ενέργεια στο σώμα (προσοχή στις αναπηδήσεις),την κολύμβηση(θάλασσα ή πισίνα),ιδανική για την ενίσχυση των μυών της πλάτης, pilates ή yoga, η κατάλληλη επιλογή ασκήσεων τους θα δώσει στην έγκυο την δυνατότητα να κρατήσει σε φόρμα και ευεξία το σώμα της.

Πράγματι τα οφέλη της σωματικής άσκησης είναι πολλά. Η άσκηση βοηθάει στην μείωση των πόνων της μέσης, στην δυσκοιλιότητα, στο πρήξιμο των μελών του σώματος. Αυξάνεται η ενεργητικότητα, βελτιώνεται η διάθεση, η στάση του σώματος, ο ύπνος, η μέλλουσα μαμά έρχεται πιο κοντά με το έμβρυο αφού γνωρίζει καλύτερα το σώμα της. Μια τέτοια γυναίκα θα γεννήσει υγιή και ανεπτυγμένα μωρά.

Φυσικά μια έγκυος γυναίκα δεν πρέπει να ξεχνά ότι κουράζεται εύκολα, άρα δεν υπερβάλει στην άσκηση. Οι αρθρώσεις είναι πολύ ελαστικές και έτσι προσέχει αρκετά τις απότομες κινήσεις. Δεν κάνει έντονες συστροφές της Σ.Σ γιατί μπορεί να προκαλέσει συσπάσεις στην μήτρα. Η προθέρμανση της εγκύου είναι μεγαλύτερη για να αποφύγει τις κράμπες. Η ένταση της άσκησης είναι μέτρια, η διάρκεια από 30 ως 45 λεπτά και η συχνότητα μέχρι 3 φορές την εβδομάδα. Η αποθεραπεία γίνεται με ελαφριά βήματα. Ο χώρος όπου θα ασκηθεί η έγκυος αερίζεται και τα ρούχα άνετα για να μην πιέζεται η κοιλιά και να αναπνέει το σώμα. Η περιοδική λήψη υγρών(ειδικά νερό)βοηθάει στην αποφυγή αφυδάτωσης και υπερθέρμανσης ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες. Το σίγουρο είναι ότι αν η μέλλουσα μητέρα είναι δραστήρια και βάζει σε κίνηση το σώμα της ,πάντα με την σύμφωνη γνώμη του γιατρού, αυτό θα είναι καλύτερο για εκείνη και το έμβρυο.

Η μοναδική σχέση μητέρας και παιδιού ξεκινάει από την πρώτη μέρα της σύλληψης, γι' αυτό και η γυναίκα πρέπει να βιώσει την εγκυμοσύνη με τον καλύτερο τρόπο. Το δώρο της φύσης είναι μια μοναδική εμπειρία για την γυναίκα. Η μητρότητα είναι ξεχωριστή και έτσι πρέπει να αντιμετωπίζεται!

Η ΓΝΩΜΗ ΣΟΥ ΜΕΤΡΑΕΙ