Πέμπτη, 09 Απρίλιος 2015 11:32

ΓΙΑΤΙ ΤΡΩΜΕ ΜΑΓΕΙΡΙΤΣΑ; ΚΑΙ ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΞΟΥΜΕ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ;

Οι σαράντα μέρες της Σαρακοστής που ξεκινάνε την Καθαρά Δευτέρα είναι η περίοδος της προετοιμασίας για το Πάσχα! Σε αυτό το χρονικό διάστημα το σώμα προετοιμάζεται για την Άγια Μέρα της Ανάστασης.

Οι 40 ημέρες νηστείας είναι άσκηση για το σώμα και το πνεύμα γι' αυτό πρέπει να γίνεται με υγιή και σωστό τρόπο!

Οι ημέρες αυτές είναι νηστεία για το κρέας. Έτσι και η έλλειψη του κορεσμού είναι αισθητή με αποτέλεσμα οι περισσότεροι 'να πέφτουν με τα μούτρα' στο ψωμί, τις πατάτες (τηγανητές),το ρύζι, τα ζυμαρικά, το χαλβά που είναι βόμβες θερμίδων.

Το γεγονός ότι στερούνται την πρωτεΐνη (για τους περισσότερους το κρέας είναι η βασική πηγή πρωτεΐνης) έχει σαν αποτέλεσμα να πεινάνε περισσότερο και έτσι οι τροφές που προαναφέρθηκαν καταναλώνονται αλόγιστα. Η έλλειψη πρωτεΐνης οδηγεί στην μείωση μυϊκής μάζας άρα και στην πτώση του μεταβολισμού. Γι'αυτό και ο περισσότερος κόσμος κατά την διάρκεια της νηστείας παχαίνει.

Εναλλακτικές λύσεις πρωτεΐνης υπάρχουν;

Φυσικά και υπάρχουν. Είναι τα θαλασσινά, τα μανιτάρια, οι ξηροί καρποί όπως τα φυστίκια (υψηλή πηγή πρωτεΐνης) ή φυστικοβούτυρο (προτιμήστε το σπιτικό),τα καρύδια, τα αμύγδαλα ή βούτυρο αμυγδάλου (το φτιάχνετε και μόνοι σας),τα κάσιους,η κινόα, το τυρί από σόγια, η φάβα (άπαχη πηγή πρωτεΐνης), Goji Berries, η λιαστή ντομάτα, το σκόρδο, το μπρόκολο, το σπανάκι, τα όσπρια (με δημητριακά ρύζι, καλαμπόκι και με ξηρούς καρπούς). Σημαντικό επίσης την περίοδο της νηστείας είναι οι μέρες που πολλοί δεν τρώνε ούτε λάδι. Το αβοκάντο (ακόρεστο λιπαρό που μειώνει την πείνα),οι ελιές (είναι καρπός της γης και δεν έχει υποστεί επεξεργασία όπως το λάδι βάσει θρησκείας),το φυστικοβούτυρο και το βούτυρο αμυγδάλου είναι πολύ καλές επιλογές.

Και μετά λοιπόν την νηστεία έρχεται το μεγάλο και γιορτινό τραπέζι του Πάσχα! Γι' αυτό απαιτείται μια μικρή προθέρμανση. Η προθέρμανση γίνεται το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου μετά την Ανάσταση! Δεν είναι παρά η γνωστή σε όλους παραδοσιακή μαγειρίτσα. Φτιαγμένη κυρίως με χορταρικά η μαγειρίτσα είναι ότι πρέπει για το στομάχι, που απείχε τόσες μέρες από το κρέας.

Γιατί τρώμε μαγειρίτσα;

Οτιδήποτε έχει επικρατήσει σαν παράδοση, πέρα από γευστικό ή εθιμοτυπικό χαρακτήρα, έχει πάντα και έναν καλά μελετημένο σκοπό. Η μαγειρίτσα λοιπόν προετοιμάζει το έδαφος! Είναι το ενδιάμεσο διατροφικό στάδιο ανάμεσα στη νηστεία και τα φαγητά του Πάσχα… είναι στην ουσία μια γευστική «γέφυρα» ανάμεσα στην περίοδο της νηστείας και την επιστροφή στην κρεοφαγία.

Τι περιλαμβάνει

Η μαγειρίτσα είναι η σούπα που περιλαμβάνει τα εντόσθια και τη συκωταριά (παράδοση ότι δεν πρέπει να μείνει τίποτα από το αρνί του Πάσχα),φρέσκα κρεμμυδάκια, ρύζι (όχι πάντα), μαρούλι, αυγά, άνηθο, ελαιόλαδο, αλάτι, πιπέρι και λεμόνι. Τα συκώτια και τα εντόσθια περιέχουν πολύ υψηλές ποσότητες χοληστερόλης και λίπους. Σημαντικό είναι από την προηγούμενη μέρα να έχουν μπει στο νερό με ξύδι και λεμόνι μέχρι να ασπρίσουν. Η χρησιμοποίηση μόνο των ασπραδιών ή ενός μόνο κρόκου μπορεί σαφώς να μειώσει την ποσότητα της χοληστερόλης!

Φυσικά μην ξεχνάτε ότι υπάρχουν και εναλλακτικές μορφές μαγειρίτσας. Όπως η vegan μαγειρίτσα με μανιτάρια. Άλλες είναι αυτή με κοτόπουλο, με μοσχάρι, με χοιρινό. Και μην ξεχνάτε ότι την επόμενη μέρα στο Πασχαλινό τραπέζι περιμένουν το αρνί και το κοκορέτσι, άρα και η προθέρμανση της μαγειρίτσας μπορεί να έχει πιο ελαφριά μορφή!

Την Κυριακή του Πάσχα τι γίνεται;

Οι περισσότεροι δεν τρώνε πρωινό και ικανοποιούν την όρεξή τους με την υπερκατανάλωση που δείχνουν στο Πασχαλινό τραπέζι. Δεν είναι τυχαίο ότι την ημέρα εκείνη υπάρχουν πολλά επεισόδια γαστρεντερικού, καρδιαγγειακά και απορρύθμισης της ισορροπίας του σακχάρου σε άτομα με διαβήτη! Φάτε λοιπόν πρωινό. Ένα ποτήρι γάλα (χαμηλών λιπαρών) με ένα πασχαλινό κουλούρι ή λίγο τσουρέκι ή ένα σφιχτό αβγό είναι ότι πρέπει.

Επίσης, προσοχή στο αλκοόλ. Πολλοί πίνουν από το πρωί νηστικοί με αποτέλεσμα την αντιδραστική υπογλυκαιμία, οπότε τρώνε ότι βρουν μπροστά τους. Τέλος πριν το κυρίως γεύμα του Πασχαλινού τραπεζιού καταναλώστε μεγάλη ποσότητα σαλάτας, για να έχετε κορεσμό από τις φυτικές ίνες που περιέχονται σ' αυτή.

Και επειδή εκείνη την ημέρα συνήθως βρίσκεστε στο χωριό ή στην εξοχή περπατήστε. Ευκαιρία για βόλτα στην φύση! Μπορείτε επίσης να χορέψετε! Η Παραδοσιακή Ελληνική μουσική εκείνη την ημέρα έχει την τιμητική της!

Ποια είναι η γενική συμβουλή;

Μην πείτε "το Πάσχα είναι μια φορά τον χρόνο, οπότε μπορώ να ξεφύγω!!!" Πείτε "το Πάσχα είναι μια φορά τον χρόνο και θα δώσω τον καλύτερό μου εαυτό....όχι τον χειρότερο!"

Καλη Ανασταση και Καλο Πασχα σε όλους!

Η ΓΝΩΜΗ ΣΟΥ ΜΕΤΡΑΕΙ