Τρίτη, 30 Ιούνιος 2015 16:28

ΒΑΣΙΚΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΟΣ ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ, ΟΛΑ ΟΣΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΡΕΤΕ!

"Άτιμε μεταβολισμέ... άλλους τους ανεβάζεις και άλλους τους ρίχνεις στα Τάρταρα."

Μέσα σε αυτή τη φράση κρύβεται μια μεγάλη αλήθεια. Ο μεταβολισμός δεν είναι ίδιος για όλους.

Τι είναι όμως ο μεταβολισμός και από τι επηρεάζεται;

Ο μεταβολισμός χωρίζεται σε δύο κατηγορίες,

τον Βασικό Μεταβολισμό (Β.Μ), που είναι η ενέργεια σε θερμίδες, την οποία χρειάζεται το σώμα για να ανταποκριθεί στις βασικές λειτουργίες του, όπως η αναπνοή, η κυκλοφορία του αίματος, οι χτύποι της καρδιάς, η λειτουργία των κυττάρων, η διατήρηση της θερμοκρασίας του σώματος, η αύξηση του οργανισμού και στον

Ενεργό Μεταβολισμό (Ε.Μ), που είναι η ενέργεια, οι θερμίδες που χρειάζεται το σώμα για να εκτελέσει τις επιπλέον δραστηριότητες (π.χ. εργασία,δουλειές σπιτιού).

Ο μεταβολισμός επηρεάζεται από

1. το φύλο Οι γυναίκες έχουν μεγαλύτερα ποσοστά σωματικού λίπους (η γυναίκα χρειάζεται να ανταποκριθεί κατά την περίοδο της αναπαραγωγής, την εγκυμοσύνη και το θηλασμό) σε σχέση με τους άντρες που υπερισχύει ο μυικός ιστός.

2. τη σύνθεση του σώματος. Ο Β.Μ. εξαρτάται από τον μυικό ιστό, αφού είναι αυτός που πραγματοποιεί τις καύσεις. Έτσι τα άτομα με μεγαλύτερη μυική μάζα έχουν υψηλότερο μεταβολισμό.

3. την ηλικία ο Β.Μ. είναι αρκετά αυξημένος κατά την παιδική και εφηβική ηλικία.Κατά την ενήλικη ζωή παρατηρείται μείωση,περίπου 2% ανά δεκαετία,εξαιτίας της μείωσης της κυτταρικής και μυικής μάζας.

4. άλλοι λόγοι Οι ορμόνες (ορμόνες του θυρεοειδούς αδένα), οι κλιματολογικές συνθήκες (στις χαμηλές θερμοκρασίες αυξάνεται ο μεταβολισμός), η φαρμακευτική αγωγή σε περίπτωση ασθένειας, η εγκυμοσύνη και ο θηλασμός, αυξάνουν την κατανάλωση ενέργειας, άρα θερμίδων (κακώς λοιπόν οι γυναίκες που δεν θηλάζουν γιατί το λίπος που υπάρχει στο σώμα τους για αυτό τον λόγο δεν καίγεται) και η εμμηνόπαυση (μείωση του Β.Μ.).

Σημαντικό τέλος ρόλο παίζουν και τα γονίδια, "το σκαρί μας", όπως συνηθίζεται να λέγεται, οι συνήθειες και ο τρόπος ζωής του κάθε ανθρώπου. Εδώ κρίνεται απαραίτητο να γίνει μια σύντομη αναφορά για την διατροφή και την άσκηση, δύο παράγοντες που επηρεάζουν σημαντικά τον μεταβολισμό. Απαραίτητη κρίνεται η κατανάλωση τροφών χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη γιατί δεν ενεργοποιούν τα συστήματα αποθήκευσης λίπους στον οργανισμό. Εδώ καταλυτικό ρόλο παίζει και η κατανάλωση της πρωτείνης, η οποία αυξάνει την μυική μάζα και κατά συνέπεια τον μεταβολισμό. Περίπου 1,5gr ανά κιλό σωματικού βάρους. Για κάποιον όμως που γυμνάζεται εντατικά μπορεί να φτάσει και τα 2gr. Η άσκηση τώρα παίζει σημαντικό ρόλο στην αύξηση του μεταβολισμού.

Πέρα λοιπον από την αερόβια άσκηση για κάψιμο λίπους είναι σημαντική και η άσκηση με αντίσταση, αναερόβια άσκηση. Οι ασκήσεις με βάρη βοηθούν στην αύξηση της μυικής μάζας και κατά συνέπεια στην αύξηση του μεταβολισμού. Ο Βασικός Μεταβολικός Ρυθμός αποτελεί το 75% των θερμίδων, ενώ ο Ενεργός Μεταβολικός Ρυθμός εξαρτάται από τον τρόπο ζωής (π.χ.καθιστική).

Ο μαθηματικός τύπος του Βασικού Μεταβολισμού είναι ο εξής:

Γυναίκες, 655+ (9.6 επί βάρος σε κιλά) + (1.8 επί ύψος σε εκατοστά) - (4.7 επί ηλικία σε χρόνια)

Άντρες, 66 + (13,7 επί βάρος σε ηλικία) + (5 επί ύψος σε εκατοστά) - (6.8 επί ηλικία σε χρόνια)

Για τον ενεργό μεταβολισμό οι συντελεστές δραστηριότητας είναι κοινοί και για τα δύο φύλα.

  • Πολύ μικρή,σπάνια άσκηση Β.Μ. επί 1,2
  • Μέτρια άσκηση μέχρι 3 φορές την εβδομάδα Β.Μ. επί 1.375
  • Έντονη άσκηση 3-5 φορές την εβδομάδα Β.Μ. επί 1.55
  • Καθημερινή άσκηση Β.Μ. επί 1.725
  • Πολύ έντονη άσκηση κάθε μέρα Β.Μ επί 1.9

Με αυτόν τον τρόπο μπορεί ένα άτομο να υπολογίσει τις καθημερινές του ανάγκες σε ενέργεια (θερμίδες), ώστε να διατηρήσει, να αυξήσει ή να μειώσει το σωματικό του βάρος!

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ - Μπορεί μια πάστα και μία μπριζόλα να έχουν τις ίδιες θερμίδες ,όμως η πάστα έχει υψηλό γλυκαιμικό δείκτη ενώ η μπριζόλα έχει πρωτείνη! Και για τα δύο έχει γίνει λόγος παραπάνω! Άρα πέρα από τις θερμίδες απαραίτητο είναι να ελέγχει κανείς και την ποιότητά τους αν θέλει να αυξήσει και να ενεργοποιήσει τον μεταβολισμό του!

Καλή επιτυχία στην ενεργοποίηση και στην αύξηση του μεταβολισμού σου!

Δεν είναι μόνο θέμα μείωσης κιλών και κάψιμο λίπους...είναι και θέμα υγείας!

Η ΓΝΩΜΗ ΣΟΥ ΜΕΤΡΑΕΙ